Hur långt spelar släktskap nån roll?

 

 

Vardagsmornar är en objektivt obehaglig händelse. Jag får feberfrossa av att gå upp tidigt. Och man ska någonstans där man måste koncentrera sig, uppträda civiliserat och där man inte får bestämma över sin egen tid. Väl på jobbet känns det bättre och blir roligare efter hand som dödströttheten rinner av. Men vissa mornar går det hela lite lättare. Det kan till exempel vara när Johan Staël von Holstein skriver Metros kolumn. Med åsikter som att alla som inte har som målsättning att bli så rika att de kan skaffa sig ett privat jetplan är bakåtsträvande kommunister. Eller att…nej det brukar mest handla om det. Johan Staël von Holstein är en mycket intressant 45-åring.

 

Jag tänkte ta redan på lite mer om Johan Staël von Holstein. Han är tydligen adopterad, och i och med det blev han medlem av Långarydssläkten. När jag gick vidare för att läsa om den glömde jag helt av min ursprungliga tanke.

 

Långarydssläkten är tydligen världens största dokumenterade släkt. Och 1991 slog de rekord med världens största släktträff på 2 500(!) personer. Ungefär 76 000 nu levande pers är direkta ättlingar till stamfadern Anders Jönsson och om man räknar samtliga ättlingar…manligt och kvinnligt led, ingifta, adopterade och fosterbarn så är över en procent av Sveriges befolkning med i släkten. Till exempel Thåström, Abd al Haqq Kielan som är ledare för Sveriges muslimer och Chippen. Den som är singel kan ju alltid gifta in sig, så nästa gång du drar hem med nån efter krogen, kolla upp om den är med i Långarydssläkten. Allihop har nämligen det här vapnet intatuerat någonstans på kroppen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0